Over onze mooie bakkerij

Richard lacht: “Ik ben van kleins af aan in het vak gegroeid. Het is altijd mijn ding geweest, ik stond al vanaf een jaar of 6 in de bakkerij. Mijn ouders zijn de bakkerij begonnen in 1962 aan de Margrietlaan in Helmond waar de bakkerij nog altijd gevestigd is. Ik heb nooit iets anders gezocht of geambieerd. Ons ouderlijk huis was boven de bakkerij, als je beneden kwam was je in de bakkerij. We hadden thuis 5 kinderen. De rest heeft wel altijd thuis meegeholpen, maar ik was de enige die echt bakker wilde worden.

In de jaren 70 was de winkel nog een levensmiddelenwinkel. De supermarkten kwamen toen op en toen is mijn vader ook brood en banket gaan bakken. In 1990 kwam ik net van school af. Toen stopte er een bakker aan de andere kant van de stad en vroeg mijn vader of ik daar het banket wilde gaan maken. Henriëtte is daar de winkel gaan doen. Eigenlijk zou ik nog eerst bij andere bakkerijen gaan werken maar dat is er nooit van gekomen. Na een jaar of vier wisten we zeker dat het ons ding was en toen hebben we het gauw genoeg ook helemaal overgenomen. De centrumwinkel is in 2002 geopend en in 2018 nog geheel vernieuwd. We zijn ook tot de conclusie gekomen dat twee winkels voor ons een mooie balans geeft.

 

Onze grootste mijlpalen?

Dat het bedrijf in al die jaren constant is geweest qua omzet en grootte. We hebben eigenlijk geen dalen gekend. We willen het pure ambacht uitdragen en dat is naar mijn idee goed gelukt. Ook dat we gestart zijn met het toeleveren van enkele supermarkten is een mooie stap geweest. Hierdoor bieden we de klanten in de regio meer gemak en bredere openingstijden. We zijn er trots op dat we een volwaardige tweede winkel hebben met een eigen bakkerij. In het centrum wordt al het banket gemaakt. Hierdoor is er veel beleving en kunnen klanten ook de bakker om advies vragen. Die aandacht vinden we erg belangrijk.

Onze specialiteiten zijn…

Het Jantje, vernoemd naar Richard’s vader, is een echte specialiteit. Het Jantje is tijdens het 50-jarig jubileum in 2012 ontstaan. Het is een krentenbrooddeeg met speculaas en spijs en leuk verpakt. Het Jantje is ook geschikt als cadeauartikel en relatiegeschenk.

Onze luxe vlaaien wisselen we per seizoen. We merken dat onze klanten dat heel erg waarderen. In de herfst hebben we vlaaien met noten en chocolade en in de winter voegen we een vleugje drank toe. In de lente en zomer hebben we frisse smaken met bijvoorbeeld yoghurt en vers fruit.

Onze broden verkopen echt heel erg veel omdat we van de mensen ook horen dat mensen het echt goed kunnen invriezen. Het blijft mals, droogt niet uit en de korst kruimelt niet. Dat komt doordat we een echt ouderwets recept op basis van een voordeeg gebruiken. Ook de werkwijze waarbij het deeg heel veel tijd krijgt is zoals mijn vader het altijd al deed.

Onze worstenbroodjes bakken we natuurlijk iedere dag vers en is een echte Brabantse specialiteit. Smaken verschillen, en onze worstenbroodjes hebben een recept dat ónze klanten kunnen waarderen.

Wat de toekomst brengt?

We willen de klant ook online beter gaan bedienen. Dat betekent de opening van een nieuwe website en webshop, maar ook onze mooie verhalen uit de bakkerij actiever delen via sociale media. Daarnaast willen we de aandacht die we voor onze twee winkels hebben continueren. We willen de klant echte aandacht geven, dat onderscheidt ons van veel anderen.